יום ראשון, 29 במרץ 2009

"כשנשרים בשמיים בני אדם חיים כפליים"

פנינה שלום הנה התקציר שלנו לעבודה..


תלמידים: הדר משעל, לינה זגורסקי, ספיר אייזנר, קורל בורנשטיין, אמיר מדארי
מורה מנחה: פנינה חכמון
חט"ב: "גוונים", ראש העין מנהלת: שפרה סטרוסקי



רמת המודעות של ילדים ובני נוער לסכנת ההכחדה של הנשרים

הנשר הוא עוף דורס יציב בישראל. החל משנות ה-50 של המאה ה-20, החלה ירידה הדרגתית בכמות הנשרים המקננים בארץ עד שהגיעו לסף הכחדה בשנת 2007.
להכחדת הנשרים קשר משמעותי לנושא איכות הסביבה שכן לנשרים שני תפקידים מרכזיים במערכת האקולוגית ה-1: הם ממוקמים בפסגת הפירמידה כטורפי על. כלומר, כמעט ואין בעלי חיים שיכולים לטרוף אותם, וה-2: הנשרים אוכלי הפגרים, נחשבים כ"תברואנים" של הטבע בכך שהם מונעים התפשטות של מחלות כמו כלבת ומחלות זיהומיות הנגרמות כתוצאה מהישארותם של פגרי בעלי חיים בסביבה. מצב הנשרים נובע ישירות מפעילויות של האדם כמו (תהליכי עיור ובנייה שצמצמו את בתי הגידול, ציד, התחשמלות מקווי מתח, מחסור במזון, מטיילים, ומטוסים הנמצאים בסמוך לאתרי הקינון שלהם) ובעיקר כתוצאה משימוש בלתי מבוקר בחומרי הדברה בחקלאות. מתוך אהבתנו לבעלי חיים בכלל ובעקבות קריאת כתבה התפרסמה לאחרונה, עניין אותנו לדעת איך הנשרים הנחשבים טורפי על, בכל זאת נמצאים בסכנת הכחדה ולכן בחרנו בנשרים כנושא לעבודה.
בעבודתנו רצינו לבדוק מהי רמת המודעות של ילדים ובני נוער למצבם של הנשרים מתוך מציאת פתרונות לעתיד שיהוו "פיתוח בר קיימא". כלומר, אם נשמור על הנשרים בהווה ונמצא דרכים להציל אותם מפני הכחדה נשפיע בעצם גם על המערכת האקולוגית לטובה בעתיד.

שאלת החקר: מה ההבדל בין רמת המודעות של ילדי יסודי לבין ילדי חט"ב למצב הנשרים ולסכנת ההכחדה שבה הם נמצאים בעקבות הרעלה מחומרי הדברה?
השערה: רמת המודעות של תלמידי החט"ב תהיה גבוהה יותר מזו של תלמידי היסודי.

כלי המחקר: סקר-שאלות.

תיאור התהליך: חיברנו סקר המונה 14 שאלות שהעברנו בשתי קבוצות גיל: תלמידי יסודי, מכיתות ד-ה וקבוצת גיל של בני נוער בחט"ב בכיתות ח-ט. בשתי הקבוצות הועברו 10 שאלונים בכל כיתה ומספר שווה בין בנים לבנות. סך של 40 שאלונים. השאלון היה מורכב משאלות הנוגעות לידע על הנשרים עצמם ושאלות הנוגעות למודעות על מצב הנשרים והסיבות לכך.

ממצאים: הממצאים החשובים בחקר שעשינו לא איששו את השערתנו אלא דחו אותה ונמצא
שרמת המודעות למצב הנשרים, לקיחת אחריות והנכונות לסיוע היתה גבוהה יותר אצל ילדי היסודי.
ממצא חשוב נוסף הראה כי בשאלות ידע על הנשרים נמצאה תנודתיות בין שתי הקבוצות (לפעמים קבוצה זו גילו יותר ידע ולפעמים הקבוצה השנייה, ללא הבדל משמעותי ביניהן.

מסקנות: המסקנות שעלו מן הסקר שביצענו הן:
· רמת המודעות הכללית בקרב ילדים ובני נוער חלקית ואינה מספקת,
· ישנו יתרון ברמת המודעות לילדי היסודי לעומת ילדי החטיבה.
· ישנה נכונות להירתם ולסייע לפעולות טיפול והסברה עבור הנשרים בקרב מרבית הנשאלים.

השלכות לעתיד:
העלאת רמת המודעות במישור הידע התיאורטי לא תספיק להצלת הנשרים.
· יש לערוך תוכנית שילוב ופעילויות אקטיביות שיטתיות לתלמידים בכל הגילאים, בני נוער, חיילים ואף סטודנטים שיפעלו בתחומי חינוך, הסברה, טיפול, מחקר וחקיקה על מנת לשמר את הנשרים.
הנשרים הם לא רק אוכל פגרים אלא יש לזכור: כשהנשרים בשמים, בני האדם חיים כפליים!

3 תגובות:

  1. שלום לכם,
    התקציר שלכן כתוב בשפה מאוד מדוייקת ומקצועית. לא הצגתם על מה הוא מבוסס. לא ברור כמה משתתפים היו בסקר? היכן בדיוק ערכתם אותו? (הכונה לבתי הספר)היכן הדוח? עליו לכלול ריכוז תוצאות בטבלאות לחלק מהשאלות שלכם.( ותשובות לכלל השאלות עליכם לתעד בטיוטה, כך שאוכל לעבור עליה). את התוצאות עליכם להפוך לגרפים משמעותיים, כפי שלמדנו במהלך השנה.
    תמונות המתעדות את עבודתכם בשטח, יכולות להוסיף.
    בקיצור, חסר תעוד התהליך, כנדרש, כך שתהיה משמעות לתקציר.
    חג שמח,
    פנינה.

    השבמחק
  2. פנינה שלום,
    רוב השאלות שהפנית אותנו אליהם כתובות בדו"ח אותו עוד לא שלחנו.
    לגבי תיאור התהליך הוא כתוב בתקציר אם הוא לא בסדר נשמח אם תגידי לנו ונתקן אותו בהתאם אך הוא כתוב ונמצא בתקציר לאחר כלי המחקר.

    השבמחק